Judiska Ungdomsförbundet i Sverige

JUS är en  partipolitisk obunden ideell paraplyorganisation som främjar judiskt barn- och ungdomsliv i Sverige. Detta gör vi genom att stödja våra medlemsföreningar via ekonomiskt och administrativt stöd. Vi har ca 2000 medlemmar och 19 lokalföreningar runt om i landet.

JUS grundades 1991 av Förintelseöverlevande David Schwartz. För att minnas och hedra vår grundare delar JUS årligen ut ett stipendium till två individer som arbetat med organisering och ideellt engagemang.

JUS representerar våra medlemsföreningar i samhälle, mot regeringen, politiker, media och beslutsfattare i syftet att skapa ett aktivt och rikt judiskt barn- och ungdomsliv i Sverige. 

Att vara jude ska vara förknippat med stolthet och glädje. För att uppmärksamma och synliggöra vår minoritet driver vi bland annat ett instagramkonto  @stoltjude och har även tagit fram en bok baserat på kontot.

Tryckt material för beställning
Komplettera med digitala material
Alla nedanstående digitala filer, mejlas automatiskt ut till din registrerade e-postadress inom en vecka efter lagd beställning. Du kan också ladda ner dem direkt här.
STOLT JUDE

Lärarhandledning med läroplaner för gymnasieskolan, grundskola, förskoleklass och fritidshemmet


Intervju med Judiska ungdomsförbundet i Sverige

Vi har samtalat med Naima Grossman, generalsekreterare på Judiska Ungdomsförbundet i Sverige

 

Kan du berätta lite mer om er verksamhet?

Judiska ungdomsförbundet i Sverige, JUS, är en partipolitisk obunden, ideell paraplyorganisation vars syfte är att stärka judiskt barn- och ungdomsliv i Sverige. Detta gör vi genom att stödja våra medlemsföreningar ekonomiskt och administrativt samt genom att agera som en röst för unga judar i Sverige gentemot media och beslutsfattare.

JUS stöttar unga judar i att bygga demokratiska, judiska ungdomsföreningar, och bidra till ett starkt, tryggt och levande judiskt ungdomsliv i hela Sverige. De judiska ungdomsföreningarna lägger grunden för det framtida organiserade judiska livet i Sverige. Samtidigt jobbar vi hårt för vår vision, att det ska vara kul att vara jude. För att åstadkomma detta arbetar vi gentemot beslutsfattare och opinion, dels för att uppmärksamma judiskt liv för att fler ska se och förstå hur det är att leva som jude i Sverige, dels genom att arbeta mot antisemitism.

Hur är ert/era material upplagt/upplagda?

Vår bok bygger på vårt instagramkonto med samma namn. Där gästar varje vecka en ny jude med svensk anknytning och berättar om sitt liv, sin bakgrund, eller annat spännande. Boken är ett urval av berättelserna från kontot och är tematiserad utifrån centrala teman för den svensk-judiska identiteten. Genom att läsa personliga berättelser från verkliga människor hoppas vi att läsaren ska få en bredare förståelse för vad en jude är och för den enorma mångfalden som finns inom gruppen. I boken kan du läsa om HBTQ-judar, judar med ursprung i bl.a. Yemen, Polen, Frankrike och Irak, judar som känt sig utanför i skolan, judar som konverterat till judendomen, judar som är rabbiner, judar som är barn/barnbarn till förintelseöverlevare och judar som bara är stolta svenska judar. Berättelserna kommer tillsammans med begreppsförklaringar, då berättarna använder många judiska uttryck. Detta är ett tillfälle att lära sig många nya ord och begrepp som är centrala i judendomen och judisk kultur. Boken är den enda i sitt slag som är skriven av judar själva och ger en verklig inblick över av judiskt liv idag.

Hur ser ni på ert uppdrag gentemot skolan och varför är det viktigt för er att kommunicera med dem?

Skolan är den absolut viktigaste plattformen för att utbilda om judiskt liv och för att motverka antisemitism. Efter oktober 2023 har antisemitismen i Sverige ökat lavinartat och många vittnesmål från skolorna uppger att judiska elever får utstå ännu mer trakasserier och hat än tidigare.

Mycket av det hatet baseras på desinformation och okunskap. Vi tror att svenska skolor kan använda vår bok som ett verktyg för att undervisa om judiskt liv och motverka fördomar. Självklart som ett komplement med andra insatser mot antisemitism. Skolans uppdrag att utbilda om minoriteter, demokratiska principer och mot rasism är oerhört viktigt, och vi är glada att kunna bidra till det arbetet.

 

Naima Grossman, generalsekreterare på Judiska ungdomsförbundet i Sverige

Lärarröster om materialet
  • Vi har letat efter ett material som lyfter judiskt liv och identitet. Ett komplement till läroböckerna. Jag tycker att denna bok gör det. Ger en bredare bild över att leva som ung jude i dag. Vi kommer att berätta om boken för skolor och skolpersonal för att få dem att använda detta som en del av deras undervisning.
  • Jag har inte kunnat använda materialet för åk 5 men högstadiet fick böckerna och där passade de bra.
  • Det är bara så bra!
  • Ett mycket intressant material från ett svenskt, judiskt perspektiv.
  • Ökar förståelse för den Judiska kulturen och religionen
  • Jag upplever att boken talar till eleverna. Det är ingen vanlig skolbok...
  • Jag tycker inte att det finns något dåligt att säga om innehållet, för eleverna har det varit positivt att ta del av boken. Att berättelserna är skrivna som inlägg gör att de flesta kan läsa och ta till sig dem, även de som kan ha svårt för att läsa texter. Jag har tidigare använt kontot på Instagram för att bredda perspektiven på judendom och judisk identitet och blev väldigt glad över att boken kom ut.
  • Mina elever var åk 2 på lågstadiet och de älskade alla berättelser från riktiga människor! Jag tycker mycket om berättelserna men också upplägget i områden, ordförklaringar och fakta sidorna. Det är lätt att leva sig in i de olika berättelserna och mina elever, fortfarande åk 2 lågstadiet, ju lade när de fick välja att läsa i den eller bänkbok. De valde stoltjude, bad om att få ta hem och läsa i den. Toppen bo och stort tack för att ni gjort den!