Den nya "Lektionsbanken om Östersjön" är en resurs för dig som är gymnasie- eller högstadielärare och vill undervisa om hav och hållbar utveckling, med Östersjön som ett nära och konkret exempel. Materialet är framtaget av forskare och vetenskapskommunikatörer vid Östersjöcentrum, i samarbete med pedagoger vid Baltic Sea Science Center på Skansen och en referensgrupp av lärare. Utvecklingen av undervisningsmaterialet är finansierad av stiftelsen BalticSea2020.
Intervju med Umeå marina forskningscentrum
Kristina Viklund Kommunikatör vid Umeå marina forskningscentrum, Umeå universitet Huvudredaktör för tidskriften berättar om tidningen Havsutsikt
Berätta lite mer om er verksamhet
Vi är ett litet gäng av kommunikatörer från fyra olika universitet som samarbetar kring att sprida information om haven. Det mesta av det vi presenterar har sin grund i den marina forskning som pågår vid svenska lärosäten. Det finns så mycket spännande kunskap på universiteten som inte når ut till samhället. Det vill vi råda bot på!
Hur är ert material upplagt?
Vi ger ut tidningen Havsutsikt med två nummer per år. Den finns även i en digital variant. Ofta skriver forskarna själva artiklarna till tidningen, och vi i redaktionen anpassar texter och layout så att det passar för en bred allmänhet. Tidningen Havsutsikt är en av tre delar i vår produktion. Förutom Havsutsikt så driver vi en webbsajt, www.havet.nu, där man får dagliga uppdateringar om allt som händer vad gäller haven. Vi driver också den digitala fälthandboken ”Livet i havet”, där växter, djur och livsmiljöer i våra hav beskrivs. Våra tre produkter hänger ihop och kompletterar varandra, och vi jobbar parallellt med alla tre.
Hur ser ni på ert uppdrag gentemot skolan och varför är det viktigt för er att kommunicera med dem?
Aldrig förr har behovet av trovärdig kunskap varit viktigare, inte minst när det gäller frågor som rör hav, klimat och biologisk mångfald. Vi brinner för att öka kunskapen i samhället och förståelsen för svåra beslut som måste tas för att rädda havsmiljön. Vi vet att framtidens forskare och beslutsfattare finns bland de elever som tar del av vårt material. Vi hoppas därför att vi främjar nyfikenheten och inspirerar elever att ta reda på mer om vår miljö. Alla våra produkter används flitigt i skolan, och det gläder oss!
Kommunikatör vid Umeå marina forskningscentrum, Umeå universitet
Huvudredaktör för tidskriften